مهسا ذوالفقاری؛ محسن شاکری نسب
چکیده
بعضاً وجود رفتارهای تکانشی در کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی باعث میگردد تا مشکلات اجتماعی در آنان افزایش یابد؛ که میزان تعامل با والد، میتواند موجب افزایش توانمندیهای آنان گردد. بر همین اساس پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی بازی مشترک والد و کودک بر کاهش تکانشگری و افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال نارسایی ...
بیشتر
بعضاً وجود رفتارهای تکانشی در کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی باعث میگردد تا مشکلات اجتماعی در آنان افزایش یابد؛ که میزان تعامل با والد، میتواند موجب افزایش توانمندیهای آنان گردد. بر همین اساس پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی بازی مشترک والد و کودک بر کاهش تکانشگری و افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی انجام پذیرفت. در این پژوهش از روش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه استفاده شد و جامعه آماری آن را تمامی کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی شهر بجنورد و مادران آنها در سال 1401 تشکیل دادند؛ که 30 نفر از آنان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهتصادف در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه جایدهی شدند. برای هر دو گروه پیشآزمون، شامل مقیاس تکانشگری بارت (1995) و مقیاس مهارتهای اجتماعی ماتسون (1983) به اجرا درآمد و گروه آزمایش به مدت 8 جلسه دوساعته بهصورت هفتگی تحت بازی مشترک والد و کودک قرار گرفتند و گروه گواه هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. هر دو گروه مجدداً پسآزمون را تکمیل نموده و نتایج از طریق تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد، بازی مشترک والد و کودک در کاهش تکانشگری و افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی مؤثر است. نتیجه این پژوهش نشان میدهد که میتوان از بازی مشترک والد و کودک در کاهش مشکلات رفتاری و افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی استفاده نمود.